NIEUWE AARENBRUG, AARAU, ZWITSERLAND
Met een moderne, technisch geoptimaliseerde betonnen brug over de rivier de Aare laat architectenbureau Christ & Gantenbein zien hoe je duurzaam kunt voortbouwen op het bestaande. Het esthetisch aantrekkelijke ontwerp toont een efficiënte, lichte betonconstructie met vergaande materiaaloptimalisatie.
De bekisting van ruw gezaagd larikshout – een lokaal materiaal – werd met grote precisie ontworpen om de kenmerkende holle delen en bogen van de brug te maken. De afdruk van de houten planken geeft een uitgesproken textuur aan het beton, waarbij de richting van de planken varieert, zodat je de verschillende elementen in de brug subtiel herkent. De uitdagende, asymmetrische vormen vereisten een intensieve betrokkenheid bij de toepassing van het beton, vertellen de architecten. De betonmix is speciaal ontwikkeld voor dit project, waarbij gele pigmenten zijn toegevoegd voor een warme kleurtoon, die aansluit bij de lokale kalkstenen gebouwen. Uiteraard moest ook rekening gehouden worden met voldoende druksterkte, vereiste blootstellingsklassen, weerstand tegen alkali-aggregaat reacties (AAR) en een zo laag mogelijke krimpwaarde. Het bouwteam maakte verschillende proefstukken die getest zijn, om zowel de gewenste kleur als de benodigde constructieve eigenschappen voor de brug te garanderen.
De brug is door zijn sculpturale vorm een blikvanger, die tegelijk vanzelfsprekend oogt, alsof hij er al heel lang staat. Dit vereiste een zorgvuldige en doordachte aanpak van ontwerp en uitvoering, tot in de kleinste details. De detaillering is gericht op het behouden van de vloeiende lijnen uit het ontwerp. “We hebben veel aandacht besteed aan de oppervlaktetextuur en de integratie van richels, die zowel constructieve ondersteuning als visuele kwaliteit bieden”, zeggen de architecten. Cruciaal daarbij waren de nauwkeurige bekistingstechnieken. De uitvoering is gebaseerd op 2D-tekeningen, maar de geometrie werd tijdens het ontwerpproces ontwikkeld en gemonitord met behulp van 3D-modellen.
De uitvoering van het ontwerp duurde vier jaar, en werd zorgvuldig gepland om overlast voor de omgeving te beperken. In juni 2019 is eerst een hulpbrug gebouwd, waarna begin 2020 de oude brug afgebroken is. Vervolgens is de bekisting gemaakt en werden de elementen van de nieuwe brug in fases gestort; dit werk was in 2022 voltooid. De hulpbrug is daarna afgebroken, waarna de afbouwwerkzaamheden in 2023 zijn afgerond. Het project is aangegrepen om de wandel- en fietspaden langs de rivier een upgrade te geven; deze zijn verbreed en er zijn bomen aangeplant. Zo is met de bouw van de nieuwe brug een aantrekkelijke openbare ruimte gecreëerd voor het publiek dat langs de rivier de Aare wandelt, jogt en fietst.